Mamma Mia
  • Hjem
  • Om oss
  • Ansatte
  • Avdelingene
  • Kontakt
  • Mer...
    • Vedtekter
    • Ledig stilling
    • Ofte stilte spørsmål
    • eBarnehage
    • PersonalWeb

Vedtekter

Vedtekter for Mamma Mia Barnehage
VEDTEKTER FOR MAMMA MIA BARNEHAGE
revidert 15.06.2018
 
Navn og eier:
Barnehagens navn er Mamma Mia Barnehage.
Driver av barnehagen er Mamma Mia Barnehage AS, org.nr. 892 382 832.
 
Formål:
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
Barnehagen skal drives i samsvar med Lov om barnehager av 1. mai 1995 med forskrifter om rammeplan gitt av departementet, driftsavtale, barnehagens vedtekter og kommunens retningslinjer.
 
Samarbeidsorganer:
Foreldreråd og samarbeidsutvalg er hjemlet i Lov om barnehager § 4 med tilhørende forskrifter:
«Hver barnehage skal ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg (SU) som skal sikre samarbeid med barnas hjem.»

Foreldrerådet
:
består av alle foreldre/foresatte til barn og skal fremme deres felles interesser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Foreldrerådet velger to representanter som skal sitte i SU sammen med representanter fra personalet og eierstyret. 

SU
:
skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ består av foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Barnehagens eier kan delta etter eget ønske, men ikke med flere representanter enn hver av de andre gruppene.
SU skal ha seg framlagt saker som er viktig for:
·      Barnehagens innhold
·      Barnehagens drift, herunder
·      Forholdet mellom foreldre og barnehage
·      Lokalsamfunnet
 
 
FAU: 
består av en til to representanter fra hver avdeling og er barnehagens arrangementskomite. FAU arrangerer tilstelninger som juletrefest, sommerfest og dugnad. 
 
 
Organisering av barnehagen:
Barnehagens daglige leder/styrer er den øverste administrative og pedagogiske leder og er ansvarlig for den daglige driften av barnehagen. Daglig leder/styrer skal som minimum ha utdannelse som førskole-/ barnehagelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse. Barnehagens daglige ledelse (administrasjonen) består av daglig leder/styrer og assisterende styrer.

Barnehagens pedagogiske ledelse består av styrer, assisterende styrer og avdelingsledere. Barnehagen består av to småbarns- og tre storbarnsavdelinger. Hver avdeling har en ansvarlig avdelingsleder, som er direkte underlagt daglig leder/styrer og barnehagelærere uten lederansvar som er direkte underlagt avdelingsleder i tillegg har vi pedagogiske medarbeidere slik at vi oppfyller både pedagog og bemanningsnorm. 
 
Avdelingsledere og barnehagelærere skal være utdannet førskole-/ barnehagelærer eller tilsvarende (jf. Lov om barnehager). Dersom det ikke er tilgjengelig utdannede pedagoger, kan barnehagen søke kommunen ved Barnehageetaten om dispensasjon for ett år av gangen. Det er et mål at barnehagen dekker pedagogkravet med kvalifisert personell, og at dispensasjoner kun forekommer unntaksvis. Sammensetningen av personalet for øvrig skal skje på en slik måte at det pedagogiske tilbudet ligger på et høyt nivå. 

Samtlige ansatte i barnehagen skal før tiltredelse fremlegge tilfredsstillende politiattest. Attesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn. Personer som er dømt for seksuelle overgrep mot barn er utelukket fra ansettelse i barnehagen.
 
Åpningstid:
Barnehagens åpningstid er kl. 07.00 – 17.00, mandag – fredag. Alle barn skal være hentet og ute av barnehagen innen kl.17.00. Dersom barnehagens åpningstid ikke overholdes kan det medføre tap av plass / oppsigelse av plass. Barna må følges inn hver morgen og hjelpes med avkledning. Onsdag før skjærtorsdag er barnehagen åpen til kl 12.00. Julaften og nyttårsaften holdes stengt. Eierstyret kan vurdere å holde barnehagen lukket i høytider og skoleferier. Så fremt det er behov holdes barnehagen åpen hele sommeren. Barnehagen holder stengt 5 planleggingsdager gjennom barnehageåret. Nærmere beskjed gis i god tid.
 
 
Ferie:
Barnehagen holdes åpen hele året. Imidlertid forutsettes det at alle barn har ferie sammen med sine foresatte. Alle barn skal ha 4 ukers ferie i løpet av barnehageåret (01.08-31.07). Tre av ukene må̊ tas sammenhengende, fortrinnsvis i juli. Den siste uken må̊ også̊ tas sammenhengende og meldes til barnehagen i god tid slik at bemanningen kan justeres iht. behov. Om barnet har fri fra 23. desember til 2. januar og hele påsken, regnes det som en ferie uke. Foreldrene skal, så snart som mulig i april, gi melding om når barna skal ha sommerferie, og senest innen 15. april. På̊ bakgrunn av denne informasjonen utarbeider administrasjonen ferieliste for personalet og plan for sommerdrift av barnehagen.
 
Lokaler:
​
Barnehagen skal ha lokaler og uteområder som er egnet for formålet ut fra hensynet til barnas alder og oppholdstid i barnehagen. Barna skal ha mulighet for varierte aktiviteter i trygge omgivelser.

Arealfastsetting:
Arealnorm pr. barn er:
Heldagstilbud for barn over 3 år: 4,0 m2
Heldagstilbud for barn under 3 år: 5,3 m2

Opptak av barn:
Opptakskrets for Mamma Mia barnehage:
Primært Ullensaker kommune, men barn fra andre kommuner kan også søke om plass i barnehagen. Mamma Mia barnehage setter ingen begrensning selv.
Opptakskriterier for Mamma Mia barnehage:
Opptaket foretas av Mamma Mia Barnehage AS. Opptaket er samordnet med kommunen og skjer etter følgende prioritering:

    1. Barn med nedsatt funksjonsevne (ref Lov om barnehager § 13)
    2. Barn det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 (ref Lov om barnehager § 13)
    3. Barn med søsken som har plass i barnehagen.
    4. Barn som vurderes etter særskilte kriterier.
    5. Barn av enslige og ikke samboende i jobb eller utdanning.
    6. Tospråklige barn, etter individuell vurdering av barnets behov.
    7. Vurderinger utover dette sees i forhold tilbarnehagens gruppesammensetning for å få en lik fordeling av jenter og gutter og en god aldersblanding. Med lik fordeling menes at det ikke bør være mer enn ¾ overvekt av barn med samme kjønn. Med god aldersblanding menes at det bør være flere barn fra samme årskull i en gruppe. 

Er det fortsatt ledige plasser etter 1. juni kan disse tilbys barn fra andre kommuner for det kommende barnehageåret. Den som er tildelt plass har rett til å beholde denne inntil skolestart.​

Fravær/sykdom:
Alt fravær skal meldes til barnehagen via e-barnehage innen kl. 09.00 samme dag. Ved fravær som ikke skyldes sykdom, skal foreldre/foresatt gi beskjed så tidlig som mulig, slik at barnehagen kan tilrettelegge tilbudet best mulig for de øvrige.

Foreldrebetaling:
Betaling for opphold i barnehagen er inndelt i 11 månedlige terminer og skal skje forskuddsvis.
Eier fastsetter satsene for foreldrebetalingen etter makspris i barnehager fastsatt av Stortinget. Det gis 30 % søskenmoderasjon til barn nr. 2 og 50 % til øvrige barn. Hvis maksprisen er høyere enn 6 prosent av den samlede inntekten til husholdningen (har man krav på en redusert pris.Det er gratis kjernetid for 3, 4- og 5-åringer.

​Det vil bli sendt ut orientering om sats for det kommende året hvert år.  For å få redusert betaling må det være fattet et vedtak i kommunen. For sen betaling er å anse som brudd på avtalen og kan føre til oppsigelse av plass.
 

Innkjøp av utstyr til barn:
Foreldre/foresatte er selv ansvarlige for innkjøp av nødvendig personlig utstyr som barnet trenger i løpet av oppholdet i barnehagen, for eksempel riktig tøy til riktig årstid, medisiner, m.m.

Mat:
Barna får servert to måltider per dag; lunsj og ettermiddagsmat. Frokost tar foreldrene med dersom barnet skal spise frokost i barnehagen i tillegg får de melk og frukt/grønt. Foreldrene dekker faktiske utgifter i form av månedlige matpenger. Disse betales sammen med foreldrebetalingen.

Bleieavtale:
Inntil barnet er avvent belastes månedlig foreldrebetaling med en fast sum til dekning av kostnadene ved innkjøp av bleier. 

Forsikring:
Barna er forsikret i henhold til de til enhver tid gjeldende forskrifter og kommunale retningslinjer.

Sikkerhet:
Barnehagen plikter å følge forskriftene for internkontroll med hensyn til helse, miljø og sikkerhet, brannvern og produktkontroll. Daglig leder/styrer i barnehagen plikter å utarbeide sjekklister og egne rutiner for oppfølging av bestemmelsen.

Oppsigelse av plass i barnehagen:
Plass i barnehagen kan sies opp med to måneders skriftlig varsel dog ikke før avtalt oppstartsdato. Oppsigelsen regnes fra siste dag i måneden. Det må betales for plassen, jfr. pkt 12, ut oppsigelsestiden uavhengig av hvorvidt barnet benytter plassen eller ikke. Dersom andre barn imidlertid overtar plassen i oppsigelsestiden, skal foreldrebetalingen reduseres tilsvarende. 
Dersom plassen skal sies opp til 1/8 må plassen sies opp innen 1/5. 

Taushetsplikt:
Barnehagen skal ivareta Barnehagelovens §20 om taushetsplikt. “For virksomheter etter denne lov gjelder reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende.” Alle ansatte i Mamma Mia Barnehage AS skriver under på en taushetserklæring.

Opplysningsplikt:
​
a) Barnehageloven § 22 pålegger barnehagepersonalet, uten hinder av taushetsplikt, å gi opplysninger av eget tiltak til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at det foreligger mishandling av barn i hjemmet eller andre former for alvorlig omsorgssvikt. Opplysninger skal normalt gis av daglig leder/styrer.

b) Barnehageloven $21 pålegger barnehagepersonalet å gi sosialtjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten bistand i klientsaker. De skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som bør føre til tiltak fra kommunens side, og skal av eget tiltak gi sosialtjenesten eller den kommunale helse- og omsorgstjenesten opplysninger om slike forhold. Av eget tiltak kan opplysninger bare gis etter samtykke fra klienten, eller så langt opplysningene ellers kan gis uten hinder av taushetsplikt. Opplysninger skal normalt gis av styrer
 
 
 
Kløfta, 15.06.2018
Åpningstider: kl 07:00- 17:00 hverdager
Telefon: 48 28 77 77
e-post: ​ admin@mamia.no

Alle bilder, modeller og faglitterær tekst på denne hjemmesiden er beskyttet i henhold til åndsverkloven. 

  • Hjem
  • Om oss
  • Ansatte
  • Avdelingene
  • Kontakt
  • Mer...
    • Vedtekter
    • Ledig stilling
    • Ofte stilte spørsmål
    • eBarnehage
    • PersonalWeb